Programowanie i robotyka
„Programowanie i robotyka” w ofercie edukacyjnej Opatowskiego Ośrodka Kultury
Zajęcia z „Programowania i robotyki” dla dzieci i młodzieży to podstawy twórczego działania, nauka logicznego myślenia i rozwijanie kompetencji przyszłości.
Zajęcia obejmują pomoce dydaktyczne takie jak: gra edukacyjna Scottie Go!, zabawy z algebrą Boole’a, program Scratch oraz klocki Lego Mindstorms EV3.
Od września 2022 r. zajęcia z „Programowania i robotyki” dla dzieci i młodzieży w wieku 5-15 lat odbywają się cyklicznie w trzech grupach wiekowych, przy zastosowaniu pomocy dydaktycznych odpowiednich do wieku uczestników poszczególnych grup:
- grupa I (5-6 lat),
- grupa II (7-9 lat),
- grupa III (10-15 lat).
Grupa I (5-6 lat) – nauka programowania przy zastosowaniu gry edukacyjnej Scottie Go!.
Gra zawiera 179 klocków, które są aktywne w każdym module i zadaniu. Zabawa i nauka programowania ze Scottie Go! to sterowanie bohaterem, tworzenie pierwszych instrukcji, tworzenie liczb, skręcanie się, poruszanie się do tyłu.
Dzieci zaczynają przygodę z programowaniem od przypomnienia cyfr, tworzenia liczb, nauki matematyki w zakresie dodawania i odejmowania. Następnie poznają poszczególne klocki programując wspólnie przy użyciu tablicy magnetycznej. W kolejnym etapie dzieci uczą się programować z użyciem tabletu.
Grupa II (7-9 lat) – nauka programowania przy zastosowaniu gry edukacyjnej Scottie Go!
Zabawa i nauka programowania ze Scottie Go! to nauka pojęcia instrukcji, tworzenie autorskich instrukcji do rozwiązywania wybranych zadań - „wyzwań”, weryfikacja utworzonej instrukcji na ekranie i wprowadzenie zmiany. Wprowadzenie pojęć: pętla, pętla zagnieżdżona, warunek, zmienna oraz zastosowanie ich podczas pisania programu.
Grupa III (10-15 lat) – nauka programowania przy zastosowaniu gry edukacyjnej Scottie Go! i programu Scratch, zabawy z algebrą Boole’a, konstruowanie robotów z klocków Lego Mindstorms EV3.
Scottie Go! jako narzędzie do wprowadzenia pojęć matematycznych i informatycznych. Poznanie i przypomnienie pojęć pętla, pętla zagnieżdżona, warunek, zmienna oraz zastosowanie ich podczas pisania programu. Wersja edukacyjna Scottie Go! zawiera 91 zadań podzielonych na 10 modułów.
Scratch jako program do nauki programowania to edukacyjny język obiektowy. Scratch umożliwia łatwe tworzenie m.in. interaktywnych historyjek, animacji, gier. Programowanie odbywa się w sposób wizualny.
Zabawy z algebrą Boole’a to bramki i operacje logiczne czyli nowe znaczenie zera i jedynki. Nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystywania tabel prawdy do tworzenia bramek logicznych. Zrozumienie istoty podstawowych funkcji logicznych – alternatywa, koniunkcja, negacja.
Lego Mindstorms EV3 to nauka programowania i robotyki dla dzieci i młodzieży od 10 roku życia. Poznanie zasad działania serwomotorów, czujników, programowalnego mikrokomputera oraz klocków Lego Technic, co pozwala na zaprojektowanie i zaprogramowanie zbudowanych robotów.